Ψάξτε για το οικολογικό σήμα της Ε.Ε.!


Ακολουθεί το άρθρο που δημοσιεύτηκε σήμερα στην εφημερίδα «ΦΩΝΗ της Ροδόπης» με τίτλο: «Ψάξτε για το οικολογικό σήμα της Ε.Ε.!». Πατήστε εδώ για να δείτε το άρθρο όπως ακριβώς τυπώθηκε στην εφημερίδα.

Πλέον ο αριθμός των συνειδητοποιημένων πολιτών απέναντι στη διαχείριση των φυσικών πόρων και του πλούτου του περιβάλλοντος έχει αυξηθεί σημαντικά. Η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση αρχίζει ήδη από πολύ μικρή ηλικία μέσα στο πλαίσιο της τυπικής εκπαίδευσης και ενισχύεται μέσω ειδικά σχεδιασμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, δραστηριοτήτων, και κατασκευών. Ο καθένας μας γίνεται με τον τρόπο αυτό συμμέτοχος της λύσης του προβλήματος της υποβάθμισης – ακόμη και καταστροφής πολλές φορές – του περιβάλλοντος και επηρεάζει με τις καθημερινές του επιλογές, που συνιστούν το «ενεργειακό του αποτύπωμα», την εξέλιξη του σοβαρότατου φαινομένου της κλιματικής αλλαγής. Στις καθημερινές του επιλογές, βέβαια, σημαντική θέση κατέχει τόσο η αγορά προϊόντων όσο και υπηρεσιών. Θα πρέπει να είναι σε θέση επομένως, ως καταναλωτής, να γνωρίζει αν τα προϊόντα αυτά που προτίθεται να αγοράσει ή οι υπηρεσίες που θα χρησιμοποιήσει είναι φιλικές προς το περιβάλλον, καλύπτοντας ορισμένα αξιόπιστα κριτήρια.


Αυτή ακριβώς τη δυνατότητα θέλει να δώσει η Ευρωπαϊκή Ένωση με τη θέσπιση του «οικολογικού σήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης» (www.ecolabel.eu), το οποίο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1993. Το οικολογικό σήμα – με το χαρακτηριστικό λογότυπο με το λουλούδι – είναι το πρωτοποριακό σήμα της Ευρώπης για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που αποτελούν καλύτερη επιλογή για το περιβάλλον. Η ανάγκη για τη χρήση τέτοιων οικολογικών σημάτων είναι μεγάλη αφού οδηγεί τις εταιρείες στο να κατασκευάζουν είδη και να προσφέρουν υπηρεσίες που καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια ενώ έχουν τις ίδιες ή καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με άλλα προϊόντα, διαρκούν περισσότερο μέσω πιο ανθεκτικού σχεδιασμού και διαθεσιμότητας ανταλλακτικών, ανακυκλώνονται ευκολότερα λόγω της προσεκτικότερης συναρμολόγησης και χρήσης των υλικών και καταναλώνουν λιγότερους φυσικούς πόρους (όπως νερό και πρώτες ύλες).

Το οικολογικό σήμα βοηθά τους κατασκευαστές, εμπόρους και παρόχους υπηρεσιών να κερδίζουν αναγνώριση για το ότι τηρούν υψηλά πρότυπα σε όλη τη διάρκεια ζωής των προϊόντων τους, προσδίδοντας ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην αναπτυσσόμενη αγορά των περισσότερο οικολογικών αγαθών και υπηρεσιών. Βλέποντας το σύμβολο, οι καταναλωτές μπορούν να κάνουν μια ενημερωμένη επιλογή, γνωρίζοντας ότι το οικολογικό σήμα παρέχεται μόνο όταν καλύπτονται οι σχετικές απαιτήσεις. Βασίζεται σε βάσιμη, σύγχρονη επιστήμη και λαμβάνει υπόψη του θέματα υγείας των καταναλωτών και τον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσεται ένα προϊόν.

Το σήμα εφαρμόζεται σε διάφορους κλάδους, όπως τα προϊόντα καθαρισμού, οι συσκευές, τα είδη σπιτιού και κήπου, ο ρουχισμός και ακόμη και ο τουρισμός. Δεν καλύπτει τα τρόφιμα και τα ποτά, τον ιατρικό ή φαρμακευτικό κλάδο, και τα αγαθά που κατασκευάζονται με διαδικασίες «που ενδέχεται να βλάψουν σημαντικά τους ανθρώπους ή το περιβάλλον».

Το πρόγραμμα του οικολογικού σήματος προτίθεται να ενθαρρύνει περισσότερους οργανισμούς να ζητήσουν το σήμα και, εάν τα καταφέρουν, να δημοσιοποιήσουν το γεγονός. Αυτό θα βοηθήσει στην προώθηση της διαθεσιμότητας οικολογικά σημασμένων προϊόντων και θα ενισχύσει την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών για το εύθραυστο περιβάλλον μας. Ενδεικτικά, πάνω από 300 εταιρείες έχουν αποκτήσει το Ευρωπαϊκό Οικολογικό Σήμα στα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους και περίπου 280 εκατομμύρια είδη με Ευρωπαϊκή Οικολογική Σήμανση πουλήθηκαν το 2004, με εργοστασιακή (ex-factory) αξία πωλήσεων 700 εκατομμυρίων ευρώ. Στη χώρα μας, τα στοιχεία είναι κάπως απογοητευτικά με μόλις 26 κατασκευαστές/ παροχείς υπηρεσιών να τους έχει απονεμηθεί το οικολογικό σήμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι έχουν καθοριστεί κριτήρια για περισσότερους από 23 τύπους προϊόντων και υπηρεσιών που περιλαμβάνουν συσκευές (πλυντήρια ρούχων και πιάτων, ψυγεία, ηλεκτρικές σκούπες), τηλεοράσεις και ηλεκτρικό εξοπλισμό (λαμπτήρες φωτισμού), υπολογιστές (προσωπικοί και φορητοί), χαρτικά προϊόντα (φωτοτυπικό χαρτί και χαρτί γραφικών, προϊόντα από χαρτί υγιεινής), ένδυση (υφάσματα για ρούχα και αξεσουάρ), υπόδηση (παπούτσια και μπότες),  οικιακή επίπλωση (στρώματα κρεβατιών, κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα), κηπουρική (καλλιεργητικά μέσα – κομπόστ, βελτιωτικά εδάφους), λιπαντικά (υδραυλικά έλαια και γράσα), είδη ιδιοκατασκευών (σκληρές επενδύσεις δαπέδων, χρώματα και βερνίκια εσωτερικών χώρων), καθαριστικά (καθαριστικά γενικής χρήσεως, απορρυπαντικά για πλυντήρια πιάτων και ρούχων), καταλύματα διακοπών (υπηρεσίες κάμπινγκ, υπηρεσίες τουριστικών καταλυμάτων) και συνεχώς προστίθενται νέες κατηγορίες.

Επομένως, κάθε φορά που χρειάζεστε ένα προϊόν το οποίο να καλύπτεται από το σύστημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την απονομή του οικολογικού σήματος, αναζητείστε το λουλούδι! Και μπορείτε να το κάνετε εύκολα και γρήγορα μέσα από το «Πράσινο Κατάστημα» (www.eco-label.com)! Πρόκειται για έναν επιγραμμικό κατάλογο των προϊόντων και των υπηρεσιών που φέρουν το οικολογικό σήμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στο κατάστημα αυτό μπορείτε να βρείτε ανά τακτά χρονικά διαστήματα ενημερωμένες πληροφορίες σχετικά με τα διαθέσιμα προϊόντα στη χώρα σας! Και καθώς οι Ευρωπαίοι αναζητούν νέους τρόπους για να μειώσουν τον αντίκτυπο που έχουν στον πλανήτη – ελαφρύνοντας το ίχνος άνθρακα που αφήνουν – το οικολογικό σήμα μάλλον θα γίνεται ολοένα και πιο σημαντικό!

Λογότυπο του οικολογικού σήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και προωθητικό υλικό…

Advertisements

2 thoughts on “Ψάξτε για το οικολογικό σήμα της Ε.Ε.!

    • Αγαπητέ Ντίνο,

      Σ’ ευχαριστώ για το σχόλιό σου το οποίο γίνεται η αφορμή για μια μακροσκελή απάντησή μου αναφορικά με τη θεματολογία και το ύφος των άρθρων μου που δημοσιεύονται τόσο στην Εβδομαδιαία Ανεξάρτητη Πολιτική Εφημερίδα της Κομοτηνής «ΦΩΝΗ της Ροδόπης» όσο και στο προσωπικό μου ιστολόγιο.

      Αφετηρία για τη συγγραφή αυτών των άρθρων υπήρξαν τα συμπεράσματά μου μέσα από διάφορες συζητήσεις που είχα και συνεχίζω να έχω με αρκετά άτομα από διάφορα κοινωνικά στρώματα. Και ποια είναι αυτά; Ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ατόμων είτε αγνοεί πρωτοβουλίες των Θεσμικών Οργάνων (με κυριότερα την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο) που έχουν άμεση σύνδεση και σχέση με την καθημερινότητα όλων των ευρωπαίων πολιτών, είτε αδιαφορεί γι’ αυτές και οδηγείται σε μια παραπληροφόρηση από τις Εθνικές Κυβερνήσεις και τα ΜΜΕ. Πιστεύω θα έχεις διαπιστώσει πως ό,τι θετικό συμβαίνει και οφείλεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση προσπαθούν να το αποδώσουν στο «σκληρό», δύσκολο και απαιτητικό κυβερνητικό έργο, ενώ ό,τι αρνητικό το ρίχνουν χωρίς δεύτερη σκέψη στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην παγκοσμιοποίηση. Αν δεν είναι αυτό μια χείριστη μορφή προπαγάνδας, τότε πως θα το χαρακτήριζες; Οι λόγοι, λοιπόν, αυτοί με οδήγησαν σε επαφές με δημοσιογράφους του Νομού Ροδόπης από τις οποίες είχα την τύχη να συνεργαστώ με την εφημερίδα την οποία ανέφερα παραπάνω.

      Η θεματολογία λοιπόν των άρθρων μου εστιάζεται σε δύο πολύ σημαντικά ζητήματα: τον εθελοντισμό, η ορθή εφαρμογή του οποίου μπορεί να αποτελέσει την απάντηση στα προβλήματα και αδιέξοδα της κοινωνίας ως ομάδας και των πολιτών ως μονάδες και μέλη της κοινωνίας, και την Ευρωπαϊκή Ένωση με έμφαση στις πολιτικές, στα προγράμματα, στις πρωτοβουλίες, στις δραστηριότητες που επηρεάζουν άμεσα και αισθητά την καθημερινότητα των ευρωπαίων. Και τα δύο ζητήματα είναι αρκετά δύσκολο να τα προσεγγίσει κανείς. Αυτό οφείλεται κυρίως στο ότι οι πολίτες δεν είναι συνηθισμένοι/ εξοικειωμένοι με τέτοιου είδους ζητήματα, αφού το παιχνίδι των Μ.Μ.Ε. είναι αρκετά καλοστημένο και βγάζει «εκτός» ό,τι δεν φαίνεται χρήσιμο στους δημοσιογράφους, οι σχέσεις των οποίων με στελέχη της πολιτικής, γνωρίζεις πως είναι στενές.

      Ακριβώς επειδή η συγκεκριμένη θεματολογία είναι στην κατηγορία των «εκτός» της δημοσιογραφικής ατζέντας και οι πολίτες δεν είναι εξοικειωμένοι με τέτοιου είδους θέματα, το ύφος που προσπαθώ να χρησιμοποιώ στα άρθρα μου είναι απλό, χωρίς ρητορικά σχήματα, δυσνόητες λέξεις ή λέξεις με κρυφά νοήματα, ώστε να είναι προσιτό στον καθένα και όχι σε λίγους και «εκλεκτούς». Πολλές φορές είναι και για μένα δύσκολο να αφήσω τον τρόπο γραφής μου και τις επιρροές από τις φιλολογικές σπουδές μου, όμως προτιμώ να τα θυσιάσω για να απευθυνθώ σ’ ένα ευρύτερο κοινό.

      Ελπίζω να κατανοείς πλέον τα περί της θεματολογίας και του ύφους των άρθρων μου. Θεωρώ όμως ότι το λακωνικό μήνυμά σου επιδέχεται κάποιων ερωτήσεων, τις οποίες θα σε παρακαλούσα να μου επιτρέψεις να σου απευθύνω:

      Τι ακριβώς θεωρείς βλακείες;
      Το να μπορούν οι κατασκευαστές, οι έμποροι και οι πάροχοι υπηρεσιών με την απόκτηση του οικολογικού σήματος της Ε.Ε. να κερδίζουν αναγνώριση για το ότι τηρούν υψηλά πρότυπα σε όλη τη διάρκεια ζωής των προϊόντων τους, προσδίδοντας ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην αναπτυσσόμενη αγορά των περισσότερο οικολογικών αγαθών και υπηρεσιών; Μήπως το να μπορούν οι καταναλωτές να κάνουν μια ενημερωμένη επιλογή, γνωρίζοντας ότι το οικολογικό σήμα της Ε.Ε. παρέχεται μόνο όταν καλύπτονται οι σχετικές απαιτήσεις; Μήπως την Πρωτοβουλία των Ευρωπαίων πολιτών, όπου με τη συλλογή 2.000.0000 υπογραφών οι πολίτες θα καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να πάρει θέση σε ένα πρόβλημα; Μήπως ότι ο καταναλωτής μπορεί να μάθει χρήσιμα πράγματα και να αποκτήσει μια ορθή καταναλωτική συνείδηση μέσω on-line ευρωπαϊκών εργαλείων; Μήπως τις πρωτοβουλίες και τις πολιτικές που έχει λάβει η Ευρωπαϊκή Ένωση και έχουν αλλάξει θετικά την καθημερινότητα των γυναικών στην Ευρώπη; Μήπως την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Ηλεκτρονικών Δεξιοτήτων; Μήπως τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Αριθμό Έκτακτης Ανάγκης; Μήπως την αλλαγή της διαδικτυακής στάσης και συμπεριφοράς μας με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου; Μήπως τον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό «Καρλομάγνο» που επιβραβεύει τους νέους για προγράμματά τους που στοχεύουν στην καλύτερη κατανόηση των ευρωπαϊκών θεμάτων; Μήπως την Ευρωπαϊκή πύλη πληροφόρησης για τις Ευκαιρίες μάθησης στην Ευρώπη-PLOTEUS; Μήπως για το πώς μπορούν να λύσουν οι πολίτες τα προβλήματά τους μέσω της υπηρεσίας Solvit; Μήπως την Ευρωπαϊκή Κάρτα Ασφάλισης Ασθένειας; Μήπως την Ευρωπαϊκή πύλη για την επαγγελματική κινητικότητα-EURES; Μήπως τους Παγκόσμιους Αγώνες Special Olympics που θα πραγματοποιηθούν στην Αθήνα το 2011; Μήπως το πώς μπορούν οι πολίτες να αποκτήσουν εκδόσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω του EUBookshop; Μήπως για τις πολιτικές και τα προγράμματα που εφαρμόζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την προώθηση της εκμάθησης γλωσσών και την διάδοση της Πολυγλωσσίας; Μήπως για τη Διεθνή Οργάνωση Βιοπολιτικής;

      Αν κάνεις καλύτερα άρθρα, μπράβο σου και συγχαρητήρια για το ταλέντο σου, αλλά ο καθένας κάνει ό,τι καλύτερο μπορεί έτσι; Και γενικότερα συγκρίσεις κάνει συνήθως κάποιος που έχει ανασφάλειες για τα αποτελέσματα των δικών του έργων/ προσπαθειών ή κάποιος που επιζητεί συνεχώς την επιβεβαίωση και την επιβράβευση…

      Όσο για το κλείσιμο του σύντομου σχολίου σου («ego p ime kai voskos»), αφήνω στους επισκέπτες του ιστολογίου να βγάλουν τα συμπεράσματά τους. Προσωπικά, δεν πιστεύω ότι το επάγγελμα κάποιου αποτελεί δείκτη μέτρησης των ικανοτήτων του και του χαρακτήρα του. Σκέψου μόνο πόσοι βοσκοί δέχτηκαν το χάρισμα από τις Μούσες και συνέθεσαν ποιητικά αριστουργήματα με αναλλοίωτη αξία στο πέρασμα των αιώνων. Βέβαια, το γεγονός ότι είσαι βοσκός, δεν είναι κάτι που θα δικαιολογούσε τη χρήση των greeklish

      Όπως κι αν έχει, θα χαιρόμουν αν λάμβανα απάντησή σου.

      Φιλικά,
      Ηρακλής

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s